Jaarplan

Jaarplan

Heb jij al een jaarplan?

Als ondernemer heb jij geen moeite met plannen maken.
Daar hoef je ook niet op te wachten tot het einde van het jaar.

Maar hoe goed werk jij je plannen uit?

Hoe smart maak jij jouw plannen naar doelen?

En hoe communiceer jij jouw plannen naar je team?

Breng structuur in je jaarplan

Vaak zie ik dat geniale plannen verdwijnen. Ze gaan op in de lucht als ze niet zijn vastgelegd of verdwijnen in een la als ze niet zijn uitgezet.

Als je van een plan een doel wilt maken is het belangrijk dat je er structuur in aanbrengt.

  • Wat is je plan?
  • Voor wie is het bedoeld?
  • Welke acties zijn er nodig?
  • Wie is daar verantwoordelijk voor?
  • Heb je een tijdlijn?
  • Wie is de klant?
  • Wat zijn de zijn de Kritische Succes Factoren (KSF)
  • Hoe meet jij de KPI’s (Kritieke Prestatie Indicator)
  • Wat speelt er binnen de markt?
  • Wat speelt er binnen je bedrijf?

Allemaal zaken die je koppelt aan je jaarplan.

Daar heb je geen dikke rapporten voor nodig maar wel een heldere structuur zodat iedereen snapt welke richting je uit wilt met je team of je bedrijf.

Scan je jaarplan

  • Heb je een visie en strategie?
  • Heb je je doel helder in beeld?
  • Ken jij je doelgroep?
  • Je bedrijfsprocessen zijn de implementatie van je bedrijfsstrategie, zijn die helder?
  • Kun je je KSF’s vertalen naar korte zinnen. Bv: ‘efficiëntie verhogen’, ‘klantvriendelijkheid verbeteren’, ‘samenwerking versterken’. Etc.
  • Heb je in beeld welke KPI’s je gaat meten en hoe? Zijn de oude KPI’s vervangen?
  • Sluiten je KPI’s naadloos aan op je visie en strategie?
  • Weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt?
  • Hoe blijf je testen en updaten?

Opgeruimd staat netjes

Wanneer nieuwe plannen helder zijn kunnen oude plannen worden opgeruimd. Een goed plan sluit aan op het oude plan waardoor het oude plan overbodig wordt.
Wanneer oude en nieuwe KPI’s door elkaar lopen ontstaat er onrust.
Houd het voor jezelf en je team helder en ruim op.

Kijk niet alleen vooruit maar ook terug. Vier je successen en ga opgeruimd het nieuwe jaar in!

Wacht niet op morgen

In mijn boek ‘Morgen doe ik het (anders)’ geef ik je diverse technieken om structuur aan te brengen in je bedrijf. Structuur geeft rust en ruimte in je hoofd. Zodat je ruimte krijgt voor groei. Wacht niet tot morgen maar besluit vandaag dat het ook anders kan.

Snelle bedrijfsgroei geeft vaak chaos

Plan ook je bedrijfsgroei. Als je snel groeit is structuur aanbrengen in je bedrijf niet je hoogste prioriteit. Je klanten hebben je nodig. Maar als je te lang wacht om structuur aan te brengen lopen klanten misschien wel weg omdat er van alles mis gaat.

Laat mij je helpen

Laat mij je helpen zodat jij je focus daar kunt houden waar jij goed in bent.

Ik help ondernemers graag van chaos naar structuur.

Daar gaat mijn hart sneller van kloppen.

Let’s do it! Structuurtraject

Neem in je jaarplan en in je begroting tijd en geld op voor het aanbrengen van structuur.

Ik heb een structuur traject ontwikkeld dat jou daarbij gaat helpen.
Dit traject is speciaal bedoeld voor ondernemers die te snel zijn gegroeid en daardoor te weinig tijd hebben om de interne organisatie goed in te richten.

Je moet nu eenmaal van alles plannen en organiseren om je werk uit te kunnen voeren. Maar waar begin je?

Doe het volgend jaar anders maar begin vandaag!