Ik zie de verbazing op je gezicht… MOESTUIN?

Je bent toch structuuradviseur? Hoezo groene vingers, buiten werken, zaaien, planten, oogsten…

Tja ik heb een vriendin die sinds enige tijd een moestuin heeft en zij plaatst regelmatig vol trots haar oogst op Facebook en vertelt welke heerlijke gerechten zij hier mee gaat maken.

Dat zette mij aan het denken:

Hoe gaat het mijn moestuin?

Nee, ik heb geen ‘buiten’ moestuin, maar het hebben van een onderneming voelt voor mij soms wel als een moestuin. Sinds enkele jaren volg ik jaarlijks de training ‘Winstgevende Plannen’ van Femke Hogema. Daarin maak ik aan het einde van het jaar een planning voor het volgende jaar. Hierin denk ik na over de diensten en producten die ik wil neerzetten, denk ik na over mijn financiën en heb ik aan het eind een mooi maandelijks overzicht met doelen voor het volgende jaar. Zo ook voor 2017.

Zaadjes planten

Als je je doelen voor het jaar helder hebt, kun je nadenken over hoe je deze doelen wilt bereiken. Laten we mijzelf als voorbeeld nemen. Ik heb eind 2016 gezegd: 2017 wordt mijn jaar waarin ik meer pakketten als diensten wil aanbieden en minder ‘uurtje-factuurtje’ opdrachten wil hebben. Ik wil mijn diensten schaalbaar maken. Heel mooi en ambitieus plan, maar welke stappen moet ik dan zetten? Ik ben dus begonnen met na te denken over de vraag: welke zaadjes wil ik planten om mijn einddoel te halen? Om mijn diensten schaalbaar te maken, is een online training een goed middel. Een mooi opstapje hiernaar is een gratis ‘challenge’ in mijn geval de ‘office-booster in 5 stappen‘. Hier kun je kennis maken met mijn dienstverlening en plant ik mijn eerste zaadjes.

Zaadjes planten: laat de (potentiële) klant (gratis) kennis maken met jouw diensten of product

Water geven

Als je je mailinglijst hebt uitgebreid door je (gratis) product of dienst. Of dit nu een E-book, whitepaper of zoals in mijn geval bijvoorbeeld de checklist voor ondernemers is. Dan moet je deze ‘zaadjes’ wel water geven. Oftewel: blijf in contact met je (potentiële) klant.

Een bekend voorbeeld wat hier vaak bij genoemd wordt, is ‘de know-like-trust’ factor. Voordat een klant iets bij je wil kopen, moet hij je leren kennen, je ‘aardig vinden’ en vertrouwen dat je een goed product of dienst levert. Zorg ervoor dat je regelmatig in contact komt door het vertrouwen op te bouwen middels je nieuwsbrief en berichten te plaatsen op sociale media. Bied hierin ook waardevolle tips en trucs. Alleen het zenden van jouw commerciële boodschap gaat hierin niet helpen.

Water geven: hou contact met je (potentiële) klant

Onkruid wieden

Ondernemen is constant bijsturen, bijschaven en schrappen. Niet alles wat je zaait komt volledig tot bloei. Soms komt er iets op je pad waarvan je denkt: jaaa! dat is wat ik zocht en begin je vol enthousiasme. Maar als het omhoog komt, besef je ineens dat het ‘onkruid’ is en je van je doelen afhoudt. Geen gemakkelijke beslissing, maar soms is het nodig om het onkruid te wieden om je moestuin optimaal te benutten.

Onkruid wieden: check regelmatig of je activiteiten bijdragen aan je doelen

Oogsten

En dan kijk je om je heen en zie je een heuse moestuin. Je nieuwe diensten of producten worden afgenomen en je ziet een omzet stijging in je cijfers terug. Je hebt misschien zelfs wel meer tijd beschikbaar omdat je je producten of diensten schaalbaar hebt gemaakt.

Gefeliciteerd met je moestuin! Ik ben benieuwd welke resultaten jij behaald hebt!

Oogsten: vergeet niet te genieten van je successen en vier deze ook! Elk succes is het waard om trots op te zijn. Of het nu je eerste klant is of misschien wel je 100e. Sta stil bij deze mijlpaal.

En hoe zat het nu met mijn moestuin?

Ondernemerschap betekent soms ook dat je uitgestippelde weg anders is gelopen. Persoonlijk heb ik dit jaar de nodige hobbels meegemaakt met ziektes in de directe omgeving. Het was een jaar waarin ik gekozen heb om er voor familie te zijn en ze bij te staan waar ik kon.

Dat betekende concreet dat ik eigenlijk alleen in mijn onderneming gewerkt heb en niet aan mijn onderneming. Maar… ik heb wederom mijn Winstgevende Plan voor het komende jaar gemaakt en de eerste stappen voor het werken aan mijn onderneming heb ik weer gezet. Ik vier de mijlpaal dat mijn onderneming is blijven bestaan en hef daar het glas op.

De weg loopt soms anders dan je had voorzien,

maar hou focus op je doel!