Fabian Boot Fotografie

Werken aan jouw merk met goede fotografie – gastblog

Werken aan jouw merk met goede fotografie

Wanneer je ondernemer bent, is het handig als mensen jou handel gunnen. Soms kan een ander bedrijf dezelfde dienst aanbieden, maar speelt de gunfactor een belangrijke rol in wie de opdracht krijgt. Hoe kun je er nou voor zorgen dat deze gunfactor groter wordt? Door te werken aan jouw persoonlijke merk.

Bouwen aan jouw persoonlijke merk!

Het is niet alleen weggelegd voor de grote bedrijven om te werken aan een merk. Elke ondernemer krijgt hiermee te maken, groot en klein. De één bouwt een merk op om een product in de markt te zetten, de ander levert een dienst en wil zo veel mogelijk aandacht trekken om deze dienst te verkopen. Voor beide (een product of een dienst) is het niet alleen belangrijk dat mensen dit merk leren kennen. Het is net zo belangrijk (misschien wel belangrijker) dat mensen weten welke persoon of personen er achter het logo en die fancy website schuil gaan. Nog altijd doen mensen het liefst zaken met andere mensen, dus daar zit jouw uitdaging. Mensen moeten jou en eventueel jouw medewerkers leren kennen. Het klinkt een beetje alsof ik van WC-eend ben en WC-eend aanbeveel: volgens mij is fotografie een uitstekend middel om mensen kennis te laten maken met elkaar. Kom dus uit de schaduw van je logo en stap zelf in de spotlight.

Fotografie zorgt voor herkenbaarheid

Je wilt dus bekend en herkend worden. Dat bereik je door op te vallen en door op te blijven vallen. Dit kan snel gaan, maar vaak zal je er een lange adem voor nodig hebben. Pas wanneer mensen jouw gezicht vaker voorbij hebben zien komen, zullen ze je herkennen. Daar zit precies de oplossing voor jouw uitdaging. Als jij zorgt dat jouw gezicht vaker te zien is, zullen mensen je sneller gaan herkennen. Gebruik foto’s in al je uitingen, zowel online als offline. Er ontstaat dan een rode draad in jouw uitingen, namelijk een die past bij jouw persoonlijke merk: jouw persoonlijkheid!

Maak het persoonlijk

Je zult waarschijnlijk wel begrijpen dat dit de reden is waarom ik geen voorstander ben van stockfoto’s. Foto’s moeten bij jou en jouw bedrijf passen en zo’n stockfoto zal nooit 100% het verhaal van jouw bedrijf gaan vertellen. Een stockfoto heeft in mijn ogen geen waarde als het gaat om het opbouwen van een persoonlijk merk, het dient alleen als opvulling voor een lege ruimte. Je uiting (blog, social post, drukwerk) gaat er wel leuk van uitzien, maar het is niet persoonlijk. De concurrent kan deze foto ook aanschaffen en gebruiken. Een gemiste kans, als je het mij vraagt.

10 tips voor persoonlijke bedrijfsfoto’s

? Je bent een professional. Daar horen ook professionele foto’s bij. Wat voor indruk maakt een professional met een slechte presentatie?

? Ik ga even streng zijn: stockfoto’s zijn leuk als opvulling, maar met een stockfoto bouw je niet aan je merk.

? Laat zien wat je doet. Laat niet alleen foto’s maken van jouw gezicht, maar ook van hoe jij werkt. Hoe ziet jouw productieproces er uit? Wat maakt jou speciaal? Geef eens een kijkje in jouw keuken.

? Voor elk bedrijf zijn foto’s te bedenken. Schuil je niet achter het excuus dat je een moeilijk beroep hebt om uit te beelden.

? Vind je het spannend om op de foto te gaan? Nergens voor nodig. Je ziet er prachtig uit! Ik raad je aan om eens buiten je comfort-zone te gaan (daar gebeuren wonderen) en het toch te doen. Ga voor je bedrijf staan: dit ben ik!

? Wat moet je aan? Denk bij de kledingkeuze na of je dit normaal tijdens je werk ook zou dragen. Als je straks allemaal foto’s hebt waarop je strak in pak staat, dan kan het verwarrend zijn als je ergens binnenkomt met een jeans met gaten en een kek sneakertje eronder. Ga op de foto zoals je bent. Daarmee bereid je jouw klanten voor op hoe jij er uit ziet.

? Wees consistent: denk daarbij aan de kunst van herhaling. Jouw gezicht wordt herkend wanneer mensen jou vaker voorbij zien komen. Gebruik de foto’s voor al jouw uitingen, zowel online als offline.

? Bouw een beeldbank voor jezelf op. In deze map (op jouw computer of in de cloud) orden je jouw foto’s, zodat ze ook goed terug te vinden zijn wanneer je ze gebruikt.

? Laat regelmatig nieuwe foto’s maken. Je wilt dat mensen jou herkennen. Niet die jonge god (of godin) die je 10 jaar terug was.

 

Jezelf neerzetten als merk kan spannend zijn en het zal even duren voordat jouw merk er precies uitziet zoals jij zou willen.

? Mijn laatste tip: zet gewoon de eerste stap.

Is de eerste stap dat je foto’s wilt laten maken? Dan houd ik mezelf aanbevolen als fotograaf. Ik denk graag met je mee en ik zou het leuk vinden om de foto’s te maken die bij jouw merk passen!

Tot snel.

De gastblogger: Fabian Boot

Meer weten? Kijk dan eens op Fabianboot.nl
Linken met via diverse social media kanalen.

LinkedIn

Facebook

Instagram