efficient werken

Efficiënt werken, wat is dat en hoe doe je dat?

Efficient werken, wat is dat en hoe doe je dat?

Efficient werken is het zo makkelijk mogelijk maken van zoveel mogelijk werkzaamheden. Effectief werken is werken om je doelen te bereiken, de goede dingen doen. Efficiënt werken gaat om het proces, hoe je werkt om je doelen te bereiken, dingen goed doen.

Tools en Apps

Vaak denken we dan meteen aan tools en apps. Die kun je ook prima gebruiken om je werk goed te doen en gemakkelijker te maken. Maar je kunt ook totaal verdrinken in de mogelijkheden.

Themadagen

Een andere manier om efficient te werken zijn Themadagen. Op vast dagen doe je vaste activiteiten. Bijvoorbeeld, elke maandag werk ik mijn administratie bij, elke dinsdag werk ik aan mijn marketing, elke donderdag doe ik aan sales etc. Dit kan veel rust geven, maar voor veel ondernemers is dit best een uitdaging. Zij willen juist ondernemen door de diversiteit en niet vastzitten aan een strakke structuur.

To-do-lijstjes

Je kent ze vast wel, die overvolle to-do-lijsten. Je ziet door het bomen het bos niet meer waardoor deze lijstjes ook niet voor je werken. Er zijn verschillende tools die je op jouw manier kunt inrichten zodat het wel voor je werkt. Je hebt niets aan to-do-lijstjes als ze er niet toe doen.

Vaste gewoontes ontwikkelen

Een nieuwe gewoonte aanleren kost doorzettingsvermogen en tijd, maar als die gewoonte eenmaal ‘eigen’ is kan het je ook veel opleveren. Kijk eens naar jouw ritme van de dag. Een hele goede manier om efficient te werken, maar ik zie om mij heen dat dit vaak een te grote uitdaging is voor drukke ondernemers.

Rust in je omgeving = rust in je hoofd

Als we concluderen dat efficient werken betekent dat je de dingen goed doet, dan kunnen we vaststellen dat je focus nodig hebt. Focus in een drukke omgeving is een stuk uitdagender. Ruim daarom je omgeving op, zorg voor rust op je bureau en je omgeving. Weet waar je je spullen kunt vinden als je ze nodig hebt. Zorg voor duidelijke processen en structuren.

Doe alleen de dingen die je moet doen

Als drukke ondernemer word je meegesleept in de ‘waan van de dag’. Maar zijn alle taken wel zo noodzakelijk als dat ze in eerste instantie lijken?

Vraag jezelf eens kritisch af

  • MOET ik dit doen?
  • Moet IK dit doen?
  • Moet ik DIT doen?
  • Moet ik dit DOEN?

Heel verhelderend als je zo naar je taken kijkt. Veel taken zullen afvallen of ga je delegeren. Dat is efficient werken.

 

Wil jij efficient werken?

Wil jij efficient werken maar kom je er alleen niet uit? Neem dan contact met mij op. Ik heb speciaal voor ondernemers die efficient willen werken een structuur traject ontwikkeld. Wil je weten wat het structuur traject voor jou kan betekenen? Boek dan nu een gratis sparsessie in!