Blue Monday: Heb jij hem overleefd? Van dip naar up

Heb je de berichten over Blue Monday ook gelezen? Een naam die gegeven is aan de meest deprimerende dag van het jaar.

De wetenschapper Cliff Arnall bedacht in 2005 een volgens hem wetenschappelijke verantwoorde fomule waaruit bleek dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich neerslachtig voelen. Dit zou komen door het besef dat de goede voornemens toch niet gelukt zijn en de vakanties weer heel ver weg lijken. Hoewel de wetenschapper in academische kringen veel kritiek over zich heel kreeg, heeft de media het opgepakt.

Blue Monday als marketingtool

Ergens las ik dat de term door een PR-bedrijf is gelanceerd. Heel slim want de term wordt nu wereldwijd opgepakt. Ik kreeg enige tijd geleden het boek ‘Surge’ van Mike Michalowicz kado. Boeiend boek wat beschrijft hoe je je bedrijf kunt ontwikkelen en je vooral aan het denken zet over wat jouw bedrijf uniek maakt. Hoe kun je deze unieke eigenschap zo in de markt zetten dat je voorop loopt (oké Mike heeft het over surfen…)? Stel je eens voor dat jij Blue Monday bedacht zou hebben! Een aanrader om te lezen. Ik ben begonnen om ‘surge’ in te zetten. De eerste stappen heb ik gezet.

Doelen stellen en halen?

Ik heb eind november mijn (marketing)doelen voor 2018 bepaald en deze uitgewerkt. Ik heb hieraan gewerkt tijdens een training van Femke Hogema.  Tijdens de training werden we gevraagd een kaartje aan jezelf te schrijven met een bemoediging over je eigen plannen. Deze werd afgelopen week bezorgd.

Het effect voor mij was dat ik dacht: nu ga ik aan mijn plannen werken want ik krijg straks dat kaartje op de deurmat. Maar ook de bemoediging was zo leuk om te ontvangen. En nee: ik wist echt niet meer wat er op stond! Heb je een mastermind groep of een buddy? Misschien een leuk idee om de komende keer een dergelijke kaartje op te stellen en deze door 1 iemand uit de groep 2 of 3 maanden later te laten posten.

5 Tips voor Blue Monday

Heb je toch het gevoel dat je toch af en toe last van een (ondernemers)dipje? (of dit nou op Blue Monday is of niet…)

Dan deel ik graag mijn 5 tips van dip naar up:

  • Ik heb een boekje naast mijn bed liggen waarin ik regelmatig opschrijf waar ik deze dag dankbaar voor was. Dit kan iets kleins zijn, bijvoorbeeld: naar de sportschool geweest, een leuke lunch gehad met een vriendin, een deadline gehaald. Maar het gevolg is dat wanneer ik in een dipje zit of het even niet zo lekker gaat ik door het boekje blader en besef hoeveel positieve zaken er zijn.

    Count your blessings

  • Goede voornemens? Dat je je goede voornemens hebt laten liggen of nog niet gehaald hebt, is niet erg. Leer er van en pak de draad (weer) op. Blijft het lastig? Kijk dan nog eens goed naar je doelen: wil je niet te veel? Spar erover met iemand, deel ze in een groep. Geef niet op en ga door!

    Blijf werken aan je goede voornemens

  • Ben jij iemand van het glas halfvol of halfleeg? Je kunt kijken naar alles wat je (nog) niet gelukt is. Maar je kunt er ook voor kiezen om je (kleine) successen te vieren en te kijken naar wat je wel gehaald hebt. Ready? Go!

    Kijk eens terug naar alle successen die je al behaald hebt

  • Werken volgens bepaalde systemen, (n)iets voor jou? Bijvoorbeeld: je hoort steeds dat je in folders moet werken in Outlook, maar hou je dit niet vol? Heb je wel eens nagedacht dat dit misschien niet bij je past? Zoek naar alternatieven die wel bij je passen. Bijv. alles in de inbox laten staan en zoekfunctie. Of sorteren op onderwerp. Er zijn meerdere mogelijkheden om systemen in te voeren!

    Zet systemen in op de manier die bij jou past

  • Heb je jezelf een doel voorgenomen? Herhaal deze regelmatig, schrijf hem op, hang hem in het zicht, herhaal het elke dag. Zorg dat je je daarop focust.

    Hou je doel in het vizier. Figuurlijk maar ook letterlijk!