1 voor allen

1 voor allen en allen voor 1. Of toch niet…

Morgen doe ik het (anders)!

Het was stil de afgelopen tijd met bloggen. Niet dat er geen letters op papier zijn gekomen, in tegendeel! Het afgelopen jaar heb ik gewerkt aan mijn boek ‘Morgen doe ik het (anders)’! Een boek voor ondernemers die meer uit hun dag willen halen.

Ik ben een groot voorstander van tools en andere zaken die je werk makkelijker en efficiënter maken. Regelmatig deel ik een handige tool of checklist die ik tegenkom en erg handig vind. Maar wel ben ik er van overtuigd geraakt dat die handige tool niet voor elke ondernemer even geschikt is. Net zoals het feit dat niet elke methode op dezelfde wijze past bij elke ondernemer.

Ik denk bijvoorbeeld aan de Getting things Done methode. Deze manier van werken helpt je in een paar stappen effectief te werken. Een super tool om je hoofd leeg te houden en inzicht in je taken. Maar… waarom zijn er dan toch nog ondernemers waarvan het hoofd vol zit en de to-do lijsten eindeloos zijn? Dat kan zijn omdat ze nog nooit in aanraking zijn gekomen met deze manier van werken. Maar ik schat de kans groter in dat de ondernemer er echt wel eens van gehoord heeft, het wellicht ook wel geprobeerd heeft toe te passen maar dit niet heeft volgehouden. Waarom? Het kan gedeeltelijk te maken hebben met volhouden. Immers, voordat iets een nieuwe gewoonte is, moet je jezelf ‘dwingen’ om hier een gewoonte van te maken door het regelmatig te blijven doen. Ik geloof dat het niet alleen met ‘opgeven’ te maken heeft. Een tool of methode moet ook bij jou als ondernemer passen. We zijn niet allemaal hetzelfde en daarom passen ook niet alle methodes of tools bij alle ondernemers!

Hoe enthousiast ik het ook probeer om een tool te laten gebruiken bij een klant, als dit niet bij het type ondernemer past, wordt het nooit een succes. Daarom introduceer ik in mijn boek 3 type ondernemers:

Roxy de Regelaar

De ondernemer die houdt van structuur en hier vooral controle over wil houden. Zij is behulpzaam en regelt graag zaken voor anderen waardoor ze over haar eigen grenzen heengaat en van deadline naar deadline leeft.

Patrick de Pionier

De ondernemer die heel enthousiast wordt van visiegroepen. Meedenken met andere ondernemers vindt hij geweldig. Zijn visie en missie heeft hij heel duidelijk uitgewerkt en de doe-taken plaatst hij altijd onderaan zijn lijstje. Die besteedt hij bij voorkeur uit.

Claire de Creatieveling

De ondernemer bij wie altijd nieuwe ideeën oppoppen. Zij denkt visueel, stelt repeterende taken liever uit en structuur voelt voor haar als een keurslijf.

1 tool voor allen of allen voor 1 tool?

Hoe goed en effectief een tool ook is. Ik denk dat het belangrijk is dat je als ondernemer eerst goed onderzoekt of de tool bij je past.

De vragen die ik mijzelf stel voordat ik de nieuwe tool mag gebruiken

  • Is dit systeem echt anders dan hetgeen ik al gebruik?
  • Welke oplossing biedt dit systeem?
  • Heb ik deze oplossing ook nodig (oftewel, heb ik wel dit probleem)?
  • Welke mogelijkheden bieden de gratis variant? En kan ik eventueel opschalen?
  • Als het over een betaald systeem gaat: heb ik deze kosten gereserveerd en past dit in mijn begroting?
  • Past dit systeem bij mijn manier van werken?

En hoe graag ik ook een nieuwe tool uitprobeer, vaak sneuvelen er al veel tools bij een van bovenstaande vragen.

Ik ben benieuwd: herken jij jezelf in 1 van de ondernemerstypes?

In mijn jaren als officemanager, maar zeker de jaren als ondernemer zag ik dat ondernemers vaak tegen dezelfde problematiek aanlopen.  Het boek ‘Morgen doe ik het (anders)!’ helpt ondernemers om weer rust en ruimte in je hoofd en op je werkplek te krijgen. Het doel van het boek is dat jij eindelijk eens stil staat bij je onderneming. Dat je goed onderzoekt en analyseert hoe jij doet wat je doet. Want dan pas word je bewust hoe je het sneller, effectiever, makkelijker en leuker kunt doen. Ieder hoofdstuk bevat praktische oefeningen en in de bijbehorende online omgeving vind je geweldige tools, checklijsten, werkbladen en methoden om direct mee aan de slag te gaan.

Jouw exemplaar bestellen? Klik hier voor jouw exemplaar.